I denna essä, publicerad i ATENA Didaktik, beskrivs en modell som har teoretisk förankring i Systemisk Funktionell Lingvistik (SFL). Modellen är ett didaktiskt verktyg för lärare och illustreras i essän med elevskrivna laborationsrapporter i NO.
Modellen kan användas för att studera elevers språkbruk, vilket kan hjälpa lärare att stödja eleverna när de utvecklar sitt språkliga register i naturvetenskap.
I magisteruppsatsen undersöks elevers språkbruk i naturorienterande ämnen. Mer explicit riktas fokus mot kvalitéer i elevskrivna laborationsrapporter i NO. Med en modell som har teoretisk förankring i Systemisk Funktionell Lingvistik (SFL) delas elevernas meningar in i NO-ord, processord (verb) samt övriga ord för att analysera elevernas språkanvändning i deras texter.
Uppsatsen finns fritt tillgängligt i DiVA.
Gå direkt till artikeln genom att klicka på bilden (PDF-fil).
Artikeln finns även publicerad i NATDIDS skriftserie Naturvetenskapernas och teknikens didaktik, i konfernsboken "Forum för forskningsbaserad undervisning" som finns fritt tillgängligt i DiVA.
Naturvetenskapliga faktatexter invävda i en berättelse om kärlek och vänskap.
Anton tänker på Emma nästan hela tiden. Det går liksom inte att låta bli. Han råkar också ut för pinsamheter jämt och ständigt. Är det inte mamma eller pappa som står för pinsamheterna är det han själv. Mellan pinsamheterna och kärlekstankarna upptäcker han spännande saker inom naturkunskap.
Bland annat om vatten, luft, fotosyntesen, blodomlopp, ljud och kemiska reaktioner. Läs mer
Kostnadsfri handledning
Konferensbok som publicerats i NATDIDS skriftserie Naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Skriften finns fritt tillgängligt i DiVA.
Min artikel "Integrera musik i NO-undervisning" finns på s. 9-17.
Du kan även klicka på bilden för att hämta dokumentet.
Copyright © All Rights Reserved